Pagina's

donderdag 10 januari 2013

Gas, water, electriciteit - verbruik

Vandaag begonnen aan het inzichtelijk krijgen van het verbruik van gas, water en electriciteit. Eerst een beeld krijgen van het verbruik, daarna ga ik eens kijken hoe we geld kunnen besparen door een ander contract af te sluiten.

Ik schrok erg van de stijging van onze electriciteitsverbruik. Ik heb dan ook direct een electriciteitsmeter besteld bij bespaarbazaar. Ik hoop op deze manier te achterhalen waar het verschil in zit.

Verbruik                        2012              2011                2010           land gem
                                                                                                         Nibud
  1. electr laag               2097              1869                1419          
  2. electr hoog             2282               2077                1646
  3. totaal                      4379               3946                3065           4106            
  4. gas                          1439              1666                1960           1400                   
  5. water                       67                  64                    68               137

De electriciteit
We hebben een dubbeltariefmeter. De verhoging tussen het lage en hoge verbruik is 48 % staat tot 52%. Ik heb de afgelopen 3 jaar vergeleken en we gaan steeds meer 's avonds en in het weekend gebruiken. We zijn de laatste 3 jaar veel meer thuis. Ook hebben we enkele aanschaffen gedaan die wellicht toch veel meer energie gebruiken dan verwacht. Ik wil hier meer inzicht in krijgen.

Hoe gaat het nu?
Toch nog wel slim om nog vaker de (af)wasmachine en droger in het lage tarief aan te hebben staan. Ik was op dit moment mijn handdoeken, schoonmaakdoeken etc. in de droger. De rest (bovenkleding, beddengoed) gaat op rekken (of in de zomer aan rekken buiten). Ik heb beperkte ruimte in huis voor de was. Ik kan wellicht wel kijken of ik vaker de drogerwas toch op een rek kan hangen (als deze niet bezet zijn). Ook wil ik kijken of we bepaalde kleding minder vaak hoeven te wassen.
Ik vermoed dat we gewoon meer energie zijn gaan gebruiken. Ik wil meer inzicht hebben in het verbruik van de apparaten. Gelukkig is onze oude laptop vervangen door eentje die nu een goedwerkende accu heeft. De lampen die we nodig hebben vervangen we meer en meer door spaarlampen en eco- halogeen versies (zojuist weer een bestelling gedaan). Als een van de bespaartips wordt het regelmatig ontdooien van de vriezer genoemd. Ik doe dit 2 keer per jaar en dat vind ik op dit moment voldoende. Wel vermoed ik dat onze huidige koelkast/ vriezer (een beestje van 12 jaar oud) minder energiezuinig is dan verwacht. Hij maakt de afgelopen jaren ook een apart geluid.

Doelen:
- Vermindering van het electriciteitverbruik naar 4000 m3
- De verhouding tussen laag en hoog verbruik naar 50%-50% krijgen

Actiepunten:
- Wekelijks de electriciteitsmeter bijhouden
- Een energiemeter aanschaffen en apparaten nakijken
- Minder vaak de droger gebruiken
- Droger en (af) wasmachine in het weekend en de nachten laten draaien
- Langzamerhand de lampen vervangen naar spaar- en ledlampen
- Opladers etc. uit het stopcontact halen, zodra dit kan. Veel vaker opladen via de oplader in de auto, en via de laptop
- De computer/ laptop bewuster aan en uit zetten
- Meer opletten dat we enkel lampen etc. aan hebben staan (en dus niet op stand-by) als we er echt gebruik van maken (ik hoor weer geluiden van vroeguh: 'deur dicht, je woont niet in de kerk' :-))

Het gas
We zijn de afgelopen jaren fors minder gaan gebruiken. Hoe dit kan geen idee. We zijn van 1960m3  in 2010 naar 1439 m3 gegaan. Het landelijke gemiddelde voor een tussenwoning is 1400. Ik vind dan ook dat we nog meer richting dit getal kunnen gaan.

Ik zou zo niet weten waar ik hier op korte termijn veel meer kan bezuinigen. Met uitzondering van iets later en eerder de verwarming uit en aan zetten.
We hebben radiatorfolie en tochtstrips aangebracht. We hebben op een plek in het huis nog geen radiatorfolie. Ik heb dan ook direct voor deze plek radiatorfolie besteld. Daarnaast probeer ik bewust iedere avond 1 uur voordat we gaan slapen de cv lager te zetten. Ook staat de verwarming standaard op 20 graden. En pakken we een trui of dekentje 's avonds als het wat minder behaaglijk wordt. Ik vind dit ook op dit moment met een babytje in huis het minimum. Afdalen naar 19 graden gaat voor mij op dit moment te ver. En op 17 graden als we er niet zijn (het daalt bijna nooit onder de 18,5 graad). Ook heb ik de radiatoren deze week ontlucht en is de cv afgelopen maand gecontroleerd. Hopelijk helpt dit allemaal ook mee. De cv staat ook enkel maar aan in de woonkamer annex keuken, de badkamer en in de gang. De gang staat aan op advies van de cv- monteur. Door hier de verwarming wel aan te hebben staan, krijg je niet telkens van de koude luchtstromen in de woonkamer op het moment dat de deur steeds open en dicht gaat. Ik ga ook vaker de gordijnen dicht doen 's avonds.

Op langere termijn willen we wellicht nog een thermostaat aanschaffen die je kan instellen met een timer. Over waarschijnlijk 2 jaar dient ook de ketel vervangen te worden. We gaan dan ook over van VR naar het op dat moment zuinigste en milieubewuste systeem. Ook overwegen bij de komst van een nieuwe keuken om in de keuken ook een verwarming aan te leggen, waardoor de kamer vanaf twee punten verwarmd wordt. Onze thermostaat en verwarming hangen nogal ver uit elkaar.

Het water
We zitten al jaren op een waterverbruik van rond de 65 kubieke meter. Gemiddeld voor een 3 persoonsgezin (babykindje rekening ik even niet mee) is volgens het Nibud 137m3. Op dit moment gaan we dus geen maatregelen nemen op dit terrein. Alhoewel, ik ga wel eindelijk eens het waterbespaardopje installeren op de 2 meest gebruikte kranen in het huis. Deze hebben we al 1,5 jaar liggen op een plank, om ooit nog eens te monteren. Hhhhmmm, wellicht kunnen we dit jaar zelf richting de 60m3 gaan.

2 opmerkingen:

  1. Dubbele meter is toch pas aantrekkelijk bij 60/40 laag/hoog.

    Droger kan ook onzuinig zijn ligt er aan hoe oud maar je heb ze nog die 6Kw/h gebruiken per droogbeurt.

    Laptop continue op netstroom verbruikt ook niet zoveel, een onzuinige oude koelvrieskast wel.

    Die gemiddelde cijfers kijk ik al lang niet naar die zijn makkelijk te overtreffen:)

    Nieuwe HR ketel daar ga je veel plezier aan beleven en dan kun je zo 50 % op het gas besparen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. We hebben altijd een dubbele meter gehad, ik weet niets van die 60/40 verhouding (ga ik eens nazoeken). Ik wil in ieder geval bewuster energie gebruiken in het lage tarief, waardoor ik een betere verhouding krijg.
      Onze wasmachine en droger zijn onlangs aangeschaft met energielage aanduidingen. Ik heb sinds gister de energiemeter binnen. Ik ben benieuwd naar hun verbruik. Ik vermoed dat de koelkast een grote verbruiker, evenals onze tv.
      HR ketel heb ik besproken met de cv- man. De levensduur van onze huidige cv is ws. nog 2 jaar, eerder vervangen heeft weinig zin. De kosten leveren dan te weinig op. Ik wil bij de aanschaf van een nieuwe ketel wel goed opletten wat slim is rondom gebruik, milieu etc. Ik wil me ook niet helemaal focussen op gemiddelden, het was wel een schrikeffect wat betreft onze electriciteitsverbruik. Dit heeft me wel weer even met beide beentjes op de grond gezet. Ik hoop dat ik nu kan nagaan waar de groei in verbruik van daan komt en hier actie op ondernemen.

      Verwijderen